Comunicat de l’AV barri del Maresme de Barcelona.- Davant les protestes del veïnat contra la benzinera que es vol construir al carrer Maresme 87-91, el regidor del districte de Sant Martí, Josep Maria Montaner, va declarar: “Està clar que la ciutat de Barcelona ha de regular les benzineres. A més, dona la impressió que moltes es fan al nostre districte (Sant Martí). Si se segueixen fent benzineres -perquè, a més, és on queda més espai-, lògicament el que intentarem és poder regular-les, perquè no es produeixi un fet que va totalment en contradicció amb el que és l’horitzó de la ciutat. Per evitar que es repeteixin situacions com aquesta, des del govern municipal plantegem regular les benzineres, de la mateixa manera que s’ha fet amb els hotels o els clubs cànnabics”.

Si tenen tan clar que va en contra de l’horitzó que tenen com a ciutat, com és que els han donat una llicència d’obres majors? Com a veïns no entenem quin model de ciutat té l’actual govern de l’Ajuntament per a Barcelona. No és una instal·lació que ajudi a “fer barri”, al contrari: en tractar-se d’un carrer pacificat quant al trànsit de cotxes, la instal·lació d’una gasolinera implica perdre aquesta qualitat, a més de la pèrdua d’un espai per als vianants (el xamfrà Maresme-Venezuela). Històricament en aquest lloc s’han fet “sopars de convivència”, sobretot coincidint amb la Festa Major de barri, quan el carrer Maresme era un lloc amb vida veïnal i no el que és ara. Amb la proliferació de magatzems i serveis amb activitats industrials, el barri s’està morint.

En aquests terrenys estava prevista la incorporació d’equipaments com un casal de barri, un espai jove i habitatges tutelats per a gent gran. Aquests equipaments estaven contemplats i prevista la seva execució en el Pla de Barris Besòs-Maresme entre el 2008 i el 2012, segons consta en les actes dels Consells Municipals del Districte (en els quals es van decidir plans, dotació econòmica i forma de realització).
Aquest govern municipal ha donat la llicència per instal·lar una benzinera com a prioritat, oblidant els equipaments socials que ja s’havien acordat amb els governs municipals anteriors.

D’acord amb la normativa del 22@ aprovada el juliol de 2000, mitjançant la qual es modifica el Pla General Metropolità, no estan permeses aquest tipus d’instal·lacions, ja que l’objectiu fonamental del 22@ és la seva transformació en un districte d’activitats dedicades principalment a les indústries de la nova economia, on han de tenir un lloc rellevant les activitats relacionades amb les noves tecnologies de la informació i la comunicació, mai la instal·lació d’una benzinera.

Les molèsties que genera aquest tipus d’activitat i l’emmagatzematge de mercaderies perilloses entra en contradicció amb la normativa abans citada. Cada vegada que un vehicle omple el dipòsit, el sortidor emet gasos i vapors altament contaminants que contenen benzè, toluè (altament cancerígens) i altres substàncies que s’afegeixen als carburants. Aquesta contaminació de gasos es percep a menys de 100 metres de distància, segons un estudi de la Universitat de Múrcia (els habitatges actuals estan a menys de 20 metres). A més, existeix una associació entre els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) i de benzè en ambients residencials i el risc de naixements prematurs, segons un estudi del grup d’investigaciò INMA (Infancia y Medio Ambiente). El barri ja està suficientment contaminat (incineradora de residus urbans TERSA, planta de cogeneració ENDESA, estació depuradora d’aigües residuals EDAR, etc.) perquè a més s’afegeixi una altra activitat que augmenta i afavoreix les emissions de NO2.

La indignació veïnal ve també perquè, en reiniciar-se les obres que feia temps que estaven aturades, (pensàvem que per la moratòria sobre benzineres), aquestes s’estan fent sense senyalització ni seguretat. Els veïns i veïnes ens concentrem per evitar que continuïn, ja que pensem que les coses s’han de fer complint la normativa i amb garanties de seguretat.
No tolerem que se’ns consideri veïns de segona ni que es trepitgin els nostres drets, i volem ser escoltats.

Comunicat de l’AV barri del Maresme de Barcelona, Barcelona, 24 de maig de 2018