Comunicat CONFAVC, Barcelona, 11 de febrer de 2022.- La Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC) vol denunciar públicament la situació que estan patint les persones, en especial les de més edat, respecte l’atenció a les oficines bancàries.

Durant els gairebé 2 anys de pandèmia s’ha amagat una reconversió de les entitats bancàries sense cap mena de mirament ni escrúpols per les persones usuàries. Mentrestant, les administracions estatals i autonòmiques, s’ho han anat mirant amb poques ganes  d’intervenir i amb una clara inoperància.

A causa d’aquesta inacció administrativa ens trobem davant d’un paisatge desolador: tancament d’oficines i desertificació de l’atenció alguns barris, llargues cues, horaris restringits d’atenció a les oficines, maltracta a les persones grans, manca de personal per a l’atenció, altes comissions, i desaparició de les finestretes. Una situació evident, visible a ulls de tothom i que ens afecta a tot el veïnat, d‘una o altra manera.

Aquesta reconversió, amb tancaments d’oficines massius sense cap ordre ni mirament territorial i cap diàleg social,  ha deixat barris i poblacions sense cap oficina bancària, deixant al veïnat totalment desatès amb cap rastre d’humanitat i de servei.

És especialment rellevant la transformació de les caixes d’estalvi, basades en las arrels socials i amb un vincle territorial, amb bancs, que directament prescindeixen d’aquests principis, i que han acabat aplicant unes pràctiques més a prop de l’abús que no la d’un servei imprescindible i d’interès públic.  

Des de la CONFAVC hem estat testimoni d’aquest gran malestar: als últims mesos ens hem convertit en una finestra on hem acollit tot aquest malestar del veïnat dels barris d’arreu de Catalunya: ens expressen la seves queixes, la seva impotència i incredulitat del què els està succeint. Cada vegada anem rebent més mocions, que ens fan arribar els ajuntaments o les nostres mateixes federacions veïnals, amb desesperació per no poder actuar mentre veuen que els seus veïns i veïnes es queden despullats d’un servei que  avui ja és bàsic i imprescindible, fins i tot, per cobrar les prestacions de les administracions públiques com són pensions, ajudes socials, etc.  

És indignant i vergonyós veure veïnes i veïns al carrer fent cua, tot esperant que arribi el seu torn per ser atesa, amb cap garantia que això es produeixi.   Ho és més encara,  veient els indecents guanys que aquests dies estan publicant a la premsa i més tenint en compte que les persones són les qui van salvar les entitats financeres.  

Des de la CONFAVC instem a les autoritats competents en actuar de forma immediata, ja n’hi ha prou que ens prenguin el pèl al veïnatNo volem més paraules, exigim solucions i per això cal moure’s de forma ferma i diligent sense esperar més.

En aquest sentit, cal recordar que des de la Junta de la CONFAVC s’ha traslladat aquest malestar veïnal tant al Fiscal Superior de Catalunya, com a la Delegada del Govern -la senyora Teresa Cunillera- així com el Ministeri d’Hisenda, sumant a altres iniciatives ciutadanes empreses per entitats veïnals o de persones pensionistes.

Sobre el compte de pagament bàsic: quan se’n farà publicitat?

Sumada a aquesta situació, sabem que des del 2017 tenim un tipus de compte que s’anomena compte de pagament bàsic que permet tenir unes despeses mínimes – i fins i tot exempció en funció de la situació personal– amb un cost de 3 euros mensuals i un total de 120 operacions anuals, sobre els quals les entitats bancàries  no informen a la ciutadania. Un dret reconegut en la legislació vigent en el Real Decret Llei 19/2017, sobre comptes de pagament bàsics, i en el Real Decret 164/2019, sobre el règim gratuït de comptes bàsics per a persones vulnerables amb risc d’exclusió financera”.

Sobre aquests serveis financers garantits, fa pocs dies hem conegut que la transcripció de la Directiva Europea feta a l’any 2014,  on es recull el funcionament d’aquest compte, “té una errada important en la transcripció” ja que en la directiva europea obliga a atendre a les persones titulars d’aquest “compte de pagament bàsics en finestreta en els horaris d’obertura, un requeriment “perdut” en la transposició en la legislació espanyola.   Caldrà veure la celeritat i diligència de les autoritats competents, en resoldre aquesta errada, segurament “no casual”

Des de la CONFAVC exigim

Davant d’aquesta situació que malmet la dignitat de la vida del nostre veïnat, des de la Confederació exigim:

  • Atenció personal i digne a les persones durant tot l’horari d’oficina.
  • Funcionament de la finestreta durant tot l’horari d’oficina.
  • Suspensió del tancament d’oficines immediat.
  • Obligació d’elaborar, un pla d’oficines consensuat amb les autoritats competents, per a donar un servei financer a tots els barris i poblacions.

 (Comunicat pdf)