Notícies CONFAVC.-Més de 40 persones d’AV i federacions de tot Catalunya van participar a la sessió informativa telemàtica que el Coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, i el seu equip van organitzar juntament amb la Junta Directiva de la CONFAVC, el passat 28 d’abril, per a explicar el Pla de Rodalies 2020/30, i com afectaria el territori amb noves propostes de canvis de mobilitat en molts sentits. Una sessió molt clarificadora sobre els futurs projectes de Rodalies Catalunya, i que va acabar amb el compromís de la CONFAVC i de Macias, que l’entitat seguirà participant en el desplegament del Pla i col·laborant-hi aportant la seva visió veïnal i territorial.

L’acte va comptar amb la moderació de l’arquitecta Teresa Mira, que des de la seva mirada municipalista – forma part de l’equip tècnic de l’Ajuntament de Santa Perpètua de Moguda- va emfasitzar la rellevància del dret a la mobilitat com a clau “de la cohesió social i territorial”

Seguidament el president de la CONFAVC, Jordi Giró, va destacar la rellevància d’aquest  Pla  que afecta a 166 municipis de Catalunya –  més de 5 milions de persones, és a dir, gairebé el 71% de la població catalana- i va puntualitzar que aquest Pla té reptes tan rellevants com “ el canvi climàtic com a gran protagonisme de l’actualitat, així com d’assegurar la cohesió social, integrant la perspectiva de gènere, l’accessibilitat per a tothom, i amb deures claus per afrontar, com la Llei del Finançament del Transport Públic i una tarifació que promogui el dret a la mobilitat.

“La CONFAVC vol esdevenir un agent clau i partícip del desplegament d’aquest Pla , per a poder incidir i compartir les demandes dels territoris”, va afegir Giró.

Molt amena va ser l’explicació de Macias, que va reduir en una idea força el gran plantejament del Pla: “Des del 1996 fins el 2018, Rodalies ha perdut quota dins del transport interurbà metropolità passant de suposar el 43% al 34%”, detallant que havia estat així perquè a partir del 2000 l’Estat central només havia apostat pels trens d’alta velocitat. “Fins el 2018 no s’ha invertit en sistemes de Rodalies a tot Espanya”. Per tant, Macias va apuntar que davant d’aquests 18 anys perduts, el Pla volia recuperar en allò que no s’ha invertit – noves màquines, supressió de passos a nivell i punts on la xarxa està saturada- amb també nous projectes de mobilitat territorial, amb l’horitzó que el 2030 hi hagi 600.000 persones passatgeres cada dia a la xarxa de Rodalies Catalunya, captant-los del vehicle privat.

Macias va destacar que el Pla tenia 5 eixos essencials: mobilitat per a tothom, noves polítiques inversores, mobilitat segura, de baixes inversions i intel·ligent. Aquests eixos essencials permetran assolir els objectius del Pla, com és la millora de la fiabilitat, l’augment de la capacitat, l’accessibilitat a trens i estacions, i la millora de l’atenció al client. Amb aquests eixos, es posa l’usuari en el centre de totes les decisions del servei que ofereix Rodalies.

L’acte va acabar-se després de dues hores, amb la formulació de preguntes -per part de Torcuato Matilla, de la Junta Directiva de la CONFAVC– que les AV i federacions havien enviar prèviament, i amb el compromís que com moltes s’havien quedat en el tinter – per a una qüestió de temps- es farien vehicular a través del correu de la CONFAVC: veins@confavc.cat