Notícia CONFAVC , Barcelona 8 de febrer.-  Una delegació de la Junta de la CONFAVC, formada pel president i el vice-president, Jordi Giró i Albert Torrents respectivament, s’ha reunit avui amb el Fiscal Superior de Catalunya, Francisco Bañeres, per a traslladar-li la preocupació del moviment veïnal català davant de la desatenció  – i a vegades arriba al “maltracte” que pateix la gent gran alhora de poder fer operacions bancàries si aquestes necessiten un cert acompanyament presencial.

Des de la CONFAVC hem rebut molts e-mails, trucades i mocions municipals que es queixen de com la persones grans, moltes amb dificultats per a fer gestions digitals, han de fer cues al carrer, sense ser atesos amb la dignitat que es mereixen, i si arriben a ser ateses! Perquè hi ha alguns barris en els quals els horaris de les entitats bancàries són molt restrictius i hi ha molt poques oficines.  Hi ha un gran problema de desatenció i abús de poder del sistema financer d’aquí”, ha explicat Jordi Giró a Bañeres, afegint: “Cal destacar que, ara per ara, gairebé ningú no pot viure sense aquests serveis , i no s’entén que s’hagi fet la transformació del sistema bancari de fa 40 anys sense tenir en compte totes les necessitats de les persones usuàries”.

Per la seva part Torrents ha afegit, que a més, la percepció de la ciutadania és que “ara qui està fallant  no són els bancs sinó de les administracions públiques perquè no està resolent aquesta indefensió i abús de poder que s’està donant”, i que ara aquesta desatenció s’ha convertit en una “patata calenta” dels barris.

El Fiscal Superior de Catalunya ha respost que precisament “hauria de ser l’administració qui s’adonés del problema i imposés uns disciplinats de l’actuació bancària”, i que per part de la CONFAVC i la ciutadania, el que s’hauria de fer és pressionar que hi hagués una actuació  dels governs, en aquest cas, del Govern central,  a través dels instruments de participació que la llei preveu: “ Penso que heu d’endreçar les vostres passes a l’administració central en aquest cas”, admetent que la Fiscalia Superior de Justícia de Catalunya poca cosa poc fer davant d’aquest cas ja que aparentment no “s’albira cap infracció legal”.

Des de la CONFAVC s’ha respost que ja s’havien fet passes en aquest sentit, i s’havia anat a traslladar aquest malestar veïnal tant a la Delegada del Govern a Catalunya, la senyora Teresa Cunillera, com el Ministeri d’Hisenda.

Giró també ha recordat al Fiscal Superior de Catalunya que tal com FACUA – una organització de persones consumidores- havia denunciat, s’havia traspassat erròniament la directiva europea sobre els anomenats “comptes bàsics serveis financers mínims. Aquests tipus de compte corrent traspassat del sistema financer europeu té una modalitat per assegurar que també les persones més vulnerables hi puguin accedir. Per exemple, aquestes comptes tenen la particularitat que les persones usuàries han de pagar un màxim de tres euros al mes de comissions o en cas extrem de situació molt vulnerable estarien exemptes de comissions – però optarien per un màxim de 120 operacions  l’any. Ara bé, en la directiva europea sí que cita que l’entitat bancària ha d’assegurar la seva presencialitat en l’atenció de les persones usuàries d’aquests comptes, i en canvi, en la transposició de la norma a Espanya aquest “detall” no es va traduir.  I no només això: moltes entitats també han assenyalat un altre punt negre ¿quina publicitat en fan les entitats bancàries d’aquesta serveis financers bàsics?