La CONFAVC alerta de la indefensió de milers de famílies vulnerables davant la caducitat del conveni de la Generalitat amb Endesa
La CONFAVC alerta de la indefensió de milers de famílies vulnerables davant la caducitat del conveni de la Generalitat amb Endesa
Comunicat CONFAVC | Barcelona, 20 de gener de 2026.- L’any 2021 la Generalitat va signar un conveni amb Endesa que va permetre condonar el deute generat entre 2015 i 2021 per a més de 41.000 famílies catalanes en situació de vulnerabilitat social. Doncs bé, aquest conveni ha caducat i encara que s’hagi resolt la condonació del deute acumulat entre 2022 i 2025, ens trobem que a partir d’aquest any no existeix cap compromís per protegir les famílies que no podran fer front al pagament de les factures de subministraments bàsics com són l’electricitat, el gas o l’aigua.
Davant d’aquesta realitat, des del moviment veïnal aglutinat entorn de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya es demana a la Generalitat:
1.- La renovació urgent del conveni amb Endesa de 2021 perquè cap família pugui trobar-se en situacions d’endeutament acumulat en el futur.
2.- La implementació de totes aquelles mesures previstes a la Llei 24/2015, com el Fons d’Atenció Solidària, que segons fonts de la Generalitat s’està gestant, però encara les entitats no tenim una data clara de quan es podrà posar en marxa.
3.- L‘establiment de convenis amb les altres companyies subministradores energètiques i de gas, més enllà d’Endesa, de manera que també altres famílies evitin l’endeutament futur.
- A més, per accelerar el desplegament d’aquestes mesures previstes per l’esmentada llei, també considerem necessària la convocatòria urgent de la Taula de Pobresa Energètica en un context en el que la pobresa energètica afecta a gairebé el 18% de les llars catalanes segons l’Enquesta de Condicions de Vida l’IDESCAT de 2024.
L’Ajuntament de Martorell: una alerta per la societat catalana
Per últim, i lligat a totes aquestes mancances d’actuacions de les administracions públiques, des de la CONFAVC denunciem les polítiques d’estigmatització d’alguns consistoris catalans contra la població més vulnerable. Un trist exemple era l’ordenança de l’Ajuntament de Martorell que volia penalitzar, a través d’una ordenança municipal, a persones que utilitzen garrafes d’aigua de les fonts públiques d’aquest municipi del Baix Llobregat per les seves necessitats diàries, al no tenir condicions econòmiques per gaudir de subministraments energètics i hídrics.
Gràcies a la pressió popular i a les al·legacions presentades pel teixit associatiu – i sobretot moltes entitats lligades a la Xarxa d’Entitats Pel Padró– s’ha rectificat aquesta ordenança que era sens dubte un atemptat contra un dret tan bàsic i elemental com l’accés a un bé de primera necessitat com és l’aigua. Tanmateix la direcció política aporofòbica d’aquesta mesura impulsada a Martorell per l’equip de govern de l’ajuntament ha de ser novament una alarma per tota la societat catalana.