Comunicat COMFAVC.-La setmana passada acabava amb la notícia que el Departament de Territori i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya ens sorprenia al veïnat de Badalona i Sant Adrià del Besòs amb la notícia que es disposa, a construir un nou viaducte sobre el Besòs amb la finalitat d’unir el carril bus-VAO ja existent a la C-31, amb el carril bus de la Gran Via de Barcelona. És a dir, més columnes de ciment i més destrucció de zones verdes, en comptes de considerar la transformació de la C31 o almenys a estudiar-la- com el moviment veïnal sempre ha reivindicat.

El Departament de Territori i Mobilitat ha solucionat aquest conflicte amb una sensibilitat més pròpia del govern que va construir l’autopista – època franquista- que del govern actual d’era democràtica. Senzillament ha ignorat als ajuntaments de Sant Adrià i de Badalona i al veïnat que pateix la C31. Com en els vells temps, les persones afectades han hagut d’assabentar-se dels plans de Mobilitat per la premsa.

No ens oposem a les mesures que facilitin la mobilitat en el territori i la interconnexió de les comarques, però no podem aprovar qualsevol projecte a qualsevol preu.

Des de la Coordinadora Veïnal del Baix Besòs tenim moltes raons per a rebutjar aquest projecte:

  • No s’ha comptat amb el territori
  • Cada cèntim gastat a millorar i desenvolupar la C31 suposa un pas més cap a la consolidació de la mateixa i perpetuar la problemàtica que genera.
  • Per la ciutadania de Sant Adrià i Badalona no suposa cap millora, ja que aquestes localitats no tenen accés al carril bus-VAO.
  • És una infraestructura pensada per les persones usuàries que travessen aquests dos municipis per la C31, no pel veïnat. Per aquest només queden les molèsties.
  • Proposem la creació de una Comissió C31 on els diferents actors, Generalitat, els ajuntaments i les entitats veïnals i socials puguem discutir y aportar millors solucions, per a fer possible la transformació de la C31 en una via integrada en la xarxa urbana de la ciutat.

Origen de l’autopista C-31: la sortida per anar a les segones residències

Els municipis del Baix Besòs estan situats geogràficament entre la gran ciutat de Barcelona i les comarques del Maresme i la Costa Brava. Aquesta ubicació els condemna a ser municipis amb servitud de pas entre aquests llocs, per la qual cosa els seus territoris es veuen trinxats per múltiples infraestructures de mobilitat com trens, autopistes, i rondes.

Una d’aquestes infraestructures és el tram de l’autopista C-31 que travessa els municipis de Sant Adrià i Badalona, i del qual ve a compte recordar el seu origen: en els anys de la dictadura franquista, quan el creixement de les poblacions situades al nord de Barcelona va convertir una gran part del traçat de la NII en una via urbana, i per això lenta, l’únic govern llavors existent va decidir solucionar el problema construint una autopista que, sortint de Barcelona, es dirigís cap al nord en paral·lel a la costa catalana. Aquesta autopista seria, per a la població acomodada de Barcelona, la via de sortida cap a la seva segona residència.

Existia un problema, i era que la sortida de Barcelona cap al nord passant per Sant Adrià i Badalona estava, no tan sols habitada, sinó fins i tot densament poblada. El problema es va resoldre utilitzant la sensibilitat pròpia de l’època, és a dir, cap. Es van expropiar i van derrocar edificis habitats amb la finalitat de construir la nova infraestructura. Es va traçar amb tiralínies una autopista que tallava els dos municipis com una ganivetada: elevant-la sobre una plataforma allí on l’alçada per on transcorria no era excessiva i sobre columnes de ciment on l’alçada feia massa cara la solució de la plataforma. Es va pensar en el cost econòmic de la solució, però en absolut en el què aquesta suposava pel veïnat.

El resultat es fa evident: a Badalona 36 carrers de les 48 que l’autopista talla, resulten interrompudes per aquesta. En tot el traçat d’ambdós municipis els cotxes circulen elevats entre els edificis, a vegades fins a l’alçada d’un tercer pis, condemnant al veïnat a suportar soroll -cap tram del seu recorregut per aquests dos municipis té pantalles acústiques- contaminació atmosfèrica i lumínica, i una absoluta falta d’intimitat amb una carretera que passa davant de les finestres dels edificis que la rodegen. Amb la gratuïtat de la C31, aquests problemes no han fet sinó agreujar-se juntament amb l’augment del trànsit rodat a la C31.

No és doncs gaire estrany que des de Sant Adrià i Badalona s’alci una reclamació constant com és l’eliminació de l’actual C31. Des de la seva construcció, es ve reclamant la transformació de la C31, i aquesta transformació només pot ser el soterrament d’aquesta via. Ja des de 2010, es plantejava la construcció d’un gran túnel subterrani de diversos nivells per on s’unificaria el pas de l’actual C-31 i la línia R1 de tren fins a Montgat en una via urbana.

La Coordinadora Veïnal del Baix del Besòs

Fa més de dos anys que entitats veïnals, federacions i la Confederació d’AV de Catalunya (CONFAVC) vam entendre que la zona necessitava de l’articulació del seu teixit veïnal d’un costat i un altre del riu.
Per aquest motiu, el febrer de 2020 vam organitzar les Jornades Veïnals de l’Eix Besòs, que ens ha permès iniciar una reflexió sobre les necessitats de la zona des d’una perspectiva metropolitana.

També ens va permetre articular-nos com a grup grup motor que treballa per a la construcció d’una governança metropolitana de l’eix del Besòs des del teixit veïnal agrupant les següents federacions, associacions i entitats: la Federació d’ Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB); la Federació d’Associacions de Veïns de Badalona (FAVB) la Federació d’AV de Santa Coloma de Gramenet (FAVGram); la Federació d’Associacions de Veïns de Montcada i Reixac (FAVMir), l’Associació de Veïns i Veïnes del Barri Maresme; l’ Agrupació de Veïns del Barri de Can Sant Joan; Associació Veïnal Sant Joan Baptista; la Plataforma Per la Conservació Tres Xemeneies i la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC). (Comunicat pdf)